Les 14: het land van de Nijl

Deelvraag 1: 

welke invloed had de Nijl op de Egyptische samenleving?

De Egyptische cultuur is een van de oudsten ter wereld. Toen het ontstond was het ook één van de meest machtige rijken. De Egyptenaren hadden veel te danken aan de Nijl, de rivier die de kern van het land vormde. Je zal nu onderzoeken welke invloed de Nijl had op de Egyptenaren a.d.h.v. bronnenmateriaal en opdrachten/vragen.

I. Herhaling les 12 - stroomculturen

Bekijk onderstaand filmpje over de stroomculturen om de lesinhoud van stroomculturen terug op te frissen.

Tijdens de komende lessen zal je over één van deze stroomculturen meer te weten komen. Je kon het al raden, het gaat over Egypte!


II. Schema

Vul dit schema in je cursus tijdens en op het einde van de les in met de informatie die je tijdens deze les hebt verzameld. Nadien zal je a.d.h.v. dit schema gemakkelijker een antwoord op de deelvraag kunnen formuleren.


III. Opdrachten

Opdracht 1

Het groene gebied op de kaart is het vruchtbare kerngebied van Egypte. Beantwoord volgende vragen:

Welke vier natuurlijke grenzen heeft Egypte?


Hoe noemden de Egyptenaren het gebied van de deltamonding?


Hoe noemen de Egyptenaren het gebied van de Nijlvallei?


Vul deze gebieden in je schema aan!


De Egyptenaren noemen de woestijn het 'Rode land' en het vruchtbare gebied het 'Zwarte land'. Rangschik deze woorden in de juiste kolom: woestijn - vruchtbaar - vol leven - het rijk van de dood - steengroeven - koper - halfedelstenen - landbouw - bewoning


Opdracht 2


In welk seizoen staat de Nijl het hoogst?


Verbaast dat de schrijver of niet? Motiveer je antwoord.


Opdracht 3


Geeft bron 4 een antwoord op de vraag: 'waarom zwelt en overstroomt de Nijl?'? Leg uit.


Wij weten vandaag wel het antwoord. Zoek het antwoord op in lestekst 2 - De Nijl: water brengt leven.


Welke historische vraag kan je met bron 4 wel beantwoorden?

  1. Hoe kijken de Egyptenaren naar de Nijl?
  2. Welke technieken gebruiken de Egyptenaren om het water te controleren?
  3. In welk seizoen staat de Nijl het hoogst?

Geef ook antwoord op die historische vraag!



Wat leren we uit deze oefening?

  • Niet elke bron is bruikbaar om een historische vraag op te lossen
  • Dankzij de Nijl groeit het Oude Egypte uit tot een machtig rijk met een hoogstaande cultuur (Nijl = oorzaak bloei Egypte, machtig rijk = gevolg)


Opdracht 4


De Egyptenaren gebruikten verschillende technieken om het water van de Nijl te vervoeren, zodat meer gebieden vruchtbaar waren. Hiernaast zie je een voorbeeld van zo'n techniek.


Hoe werd het scheprad aangedreven volgens deze bron?


Opdracht 5

Vul het schema op p. 82 aan met de volgende begrippen:

Oorzaak - gevolg - overstroming van de Nijl - andere beroepen & ruileconomie - water en slib op de velden - landbouwoverschotten


IV. Antwoord deelvraag 1: welke invloed had de Nijl op de Egyptische samenleving?

Probeer a.d.h.v. je schema in eigen woorden een antwoord te geven op de deelvraag. Stuur je antwoord door via onderstaand formulier.



V. Kennen en kunnen

Kennen

  • De begrippen 'rijk' en 'ruileconomie'
  • Vier natuurlijke grenzen van Egypte opnoemen
  • De twee delen van Egypte opnoemen
  • Drie grondstoffen uit de woestijn geven
  • Het ontstaan van het Egyptische rijk verklaren

Kunnen

  • De natuurlijke grenzen van Egypte op een blinde kaart aanduiden
  • De bruikbaarheid en betrouwbaarheid van een bron beoordelen in functie van een historische vraag
  • Oorzaak en gevolg benoemen
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin