Les 15: de farao staat aan de top van de samenleving

Deelvraag 2:
hoe werd de Egyptische bevolking opgedeeld?

I. Opstart: Egyptische graven

Je kan in veel culturen vaak a.d.h.v. graven of grafgiften een hoop bijleren over die cultuur. Hieronder zie je twee verschillende Egyptische graven. Begin dit jaar heb je leren werken met historische vragen. 

Weet je even niet meer hoe je correcte historische vragen kan stellen? Kijk bij 'Extra ondersteuning' voor enkele tips!

Stel drie verschillende soorten historische vragen over deze graven en post ze in onderstaand bericht:

Piramide van Gizeh, de graftombe van farao Choefoe
Piramide van Gizeh, de graftombe van farao Choefoe
Mastaba (graftombe) van een Egyptische ambtenaar, © Jon Bodsworth
Mastaba (graftombe) van een Egyptische ambtenaar, © Jon Bodsworth

Je zou kunnen vragen: waarom verschillen de graven van grootte?

Aan graven kan je snel zien of de overledene een belangrijke persoon was of niet. Hierboven zie je graven van twee verschillende Egyptenaren. Links zie je de grootste piramide van Gizeh, gemaakt voor farao Choefoe. Rechts zie je een mastaba (=graftombe) van een Egyptische ambtenaar. Ze verschillende overduidelijk in grootte, wat wil betekenen dat de eigenaar van de piramide waarschijnlijk een machtiger man was dan de eigenaar van de kleinere graftombe.

Er was dus duidelijk een verschil in sociale positie tussen deze twee personen. De Egyptische samenleving is er eentje die duidelijke onderverdelingen maakt van haar bevolking. Je zal nu onderzoeken hoe de Egyptische samenleving dan precies in elkaar zat op sociaal vlak.


II. Schema

Vul dit schema in je cursus tijdens en op het einde van de les in met de informatie die je tijdens deze les hebt verzameld. Nadien zal je a.d.h.v. dit schema gemakkelijker een antwoord op de deelvraag kunnen formuleren.


III. Opdrachten

Opdracht 1


Ramses II (1298 - 1232 v.C.) liet bij Aboe Simbel een rotstempel bouwen. Aan de ingang van de tempel staan vier reusachtige beelden van de farao. Ze zijn wel twintig meter hoog. Op de foto zie je twee van die beelden. De figuren tussen de benen stellen zijn vrouw en kinderen voor.

Vergelijk de grootte van Ramses II met de grootte van de andere figuren. Wat kun je hieruit besluiten over de macht van de farao?


Opdracht 2

Hiernaast zie je hoe de Egyptische samenleving er op sociaal vlak uit zag. Beantwoord onderstaande vragen om hier meer over te weten te komen.


Wie staat er aan de top van de Egyptische samenleving?

Wie zijn de drie belangrijkste medewerkers van de farao?

Welke sociale groep behoort niet tot de adel, maar ook niet tot het gewone volk?

Geef de twee soorten beroepen die het gewone volk uitoefent.

Welke sociale groep staat onderaan in de bevolkingspiramide?

Wat zijn slaven?

Vandaag de dag heeft iedereen in België evenveel rechten, inclusief onze inbreng in de politiek. Bij de oude Egyptenaren was dat dus niet, daar nam enkel de farao de beslissingen. Zo'n regeervorm noemen we autocratie. Omdat de Egyptische bevolking verschillende standen heeft, en dus verschillende rechten en plichten, spreken we van een standenmaatschappij, wat zich uit in ongelijkheid.


Opdracht 3

Waarom wordt je volgens deze bron het best schrijver?


Onderstreep in de tekst (in je cursus) twee voorbeelden die aantonen dat ambachtslieden hard moeten werken.


Opdracht 4

bekijk onderstaand filmpje van de tekenfilm 'The prince of Egypt' tot 2:00 en beantwoord nadien de vragen.


Wat zijn de mensen in de videoclip aan het doen?

Wat voor sociale rang zouden deze mensen hebben denk je?

Denk je dat deze bron betrouwbaar is?

In de video zie je enorme hoeveelheden slaven die werken aan de tempel van de farao. Er wordt vaak gezegd dat de bekende piramides gebouwd zijn door slaven en dat de Egyptenaren grote slavenhandelaren waren. Videoclips als deze beamen dat, maar is dat wel waar?

Aangezien dit een tekenfilm is, kunnen we niet spreken van een betrouwbare bron.

 In onderstaande video zie je een tafereel die erg op de vorige lijkt, maar toch zijn er een hoop verschillen te merken. Bekijk de videoclip en beantwoord nadien de vragen.

Zijn de arbeiders in deze videoclip ook slaven denk je? Leg uit in eigen woorden.

Denk je dat deze bron betrouwbaar is?

Er werd lang gedacht dat de Egyptische samenleving enorme hoeveelheden slaven ter beschikking had die werden ingezet om bijvoorbeeld de beroemde piramides van Gizeh te bouwen. Recent archeologisch onderzoek heeft echter aangetoond dat dat niet het geval is. Gewone boeren werden ingezet om dit werk te leveren tijdens de periodes waarin ze niet op het land kunnen werken. Zo kwamen de Egyptenaren aan een groot aantal arbeiders voor het bouwen van hun meesterwerken.

Er waren echter wel slaven in Egypte, maar niet veel. De meeste slaven waren krijgsgevangenen, vijandelijke soldaten die tijdens of na een strijd gevangen werden genomen. Zij werden vooral ingezet in steengroeves of mijnen in de woestijn.

Deze bron is beter te betrouwen, aangezien het filmpje is gemaakt om educatieve redenen door een betrouwbare auteur.


Opdracht 5

Lees lestekst 1 - 3 en vul daarmee het schema op p. 86 aan met volgende begrippen en concepten:

Osiris - Krijgsgevangenen en hun afstammelingen - Bezit heel Egypte - Sieraden - Belastingen - Piramides - Egyptenaren werken voor hem - Sarcofagen - Vizier - Hogepriesters - Metaal - Opperbevelhebber - Steen - Edelen - Hout - Overstromingen en bevloeiing regelen - Administratie - Horus


IV. Antwoord deelvraag 2: hoe werd de Egyptische bevolking opgedeeld?

Probeer a.d.h.v. van je schema in eigen woorden een antwoord te geven op de deelvraag. Stuur je antwoord door via onderstaand formulier. 


V. Opdracht les 15

Om nog wat verder te oefenen op het stellen van historische vragen krijg je een opdracht tegen volgende les. Maak onderstaande opdracht en creëer nadien een historische vraag die je met deze bron zou kunnen beantwoorden.

Lees bron 4 en beantwoord vervolgens onderstaande vragen.

Is volgens deze tekst een van de beide partijen een overwinnaar? Leg uit.


Welke verplichting nemen beide partijen op zich?


Waarom zou men het verdrag op meerdere, kleine zilveren tabletten hebben gegraveerd?


Hoe werd het verdrag nog versterkt? 

Vb. historische vraag: hoe verzekerde Ramses II een veilig Egypte?


V. Kennen en kunnen

Kennen
  • De begrippen 'autocratie', 'ambtenaren', 'ambachten', 'standenmaatschappij', 'slavernij' en 'ongelijkheid'
  • Ongelijkheid tussen de verschillende groepen in de Egyptische samenleving uitleggen
  • Twee grote voorrechten van de farao opnoemen
  • Drie plichten van de farao opnoemen
  • Voorbeelden waarmee je kan aantonen dat de ambtenaren een belangrijke taak hadden in de Egyptische maatschappij
Kunnen
  • De verschillende groepen in de Egyptische samenleving ordenen in een sociale piramide
  • Bronnen vergelijken
  • Met behulp van een opdracht de waarde van een bron beoordelen
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin